‘A walk down memory lane’
Nieuwegein, juni 2018 – Naast het land van de rijzende zon, is Japan ook het land van de douchewc’s. In geen enkel ander land is een zachte reiniging met water zo diepgeworteld en wijdverspreid als in Japan. Anders dan je misschien zou verwachten is de douchewc niet in Japan, maar in Zwitserland uitgevonden en wordt nu ook in Europa steeds populairder.
Bij reizen door Japan zijn douchewc’s bijna onvermijdelijk. De wc’s, die je reinigen met water, zijn overal te vinden. Van hotels tot en met treinstations en tempels. De Japanners, die bekend staan om hun hoge eisen aan lichaamsverzorging en persoonlijke hygiëne, erkenden al vroeg de voordelen van deze ingenieuze combinatie van toilet en bidet en zorgden ervoor dat deze innovatie begin jaren tachtig snel een succes werd. Sindsdien zijn er – volgens het vakblad ‘Asiaspiegel’ – ruim 30 miljoen van deze zogeheten ‘washlets’ verkocht. Inmiddels heeft bijna 80% van alle Japanse huishoudens een douchewc.
De douchewc – een Zwitserse uitvinding
Toch is de douchewc geen Japans idee. De Zwitser Hans Maurer heeft deze vorm van reinigen bedacht. Hij heeft twee jaar gewerkt aan de ontwikkeling van zijn extreem hygiënische toilet, welke hij in 1957 patenteerde. Hij had slechts beperkt succes. De culturele taboes waren destijds gewoon te sterk in Europa. Toen het patent van Maurer in 1977 afliep, grepen de – hygiënegerichte – Japanners hun kans. Het eerste Japanse product werd gelanceerd in 1980. Amper twee jaar later waren er al 20 leveranciers van douchetoiletten op de Japanse markt actief.
Ook Geberit zag in die tijd de voordelen van het reinigen met water en startte in de jaren zeventig met het ontwikkelen van haar douchewc’s. Al in 1978 – nu veertig jaar geleden en twee jaar voor de Japanners – introduceerde de Zwitserse sanitairfabrikant het douchewc-opzetsysteem ‘Geberella’. Op het eerste gezicht verschilde het innovatieve opzetsysteem met ingebouwde douchefunctie nauwelijks van een normale wc-zitting. Geheel volgens het Geberit systeemconcept, was deze innovatieve wc-zitting zo ontworpen, dat het uiterst eenvoudig op elk wc-keramiek paste en gemonteerd kon worden. Bovendien kwam ‘Geberella’ in dezelfde kleurenreeks als het Geberit wc-reservoir, waardoor deze perfect gecombineerd kon worden. Een jaar later werd de ‘Geberit-O-Mat’ – het eerste complete systeem – geïntroduceerd.
40 jaar ervaring
In de rest van Europa zou het echter nog een tijdje duren, voordat deze intelligente douchewc’s hun weg zouden vinden naar badkamers. Niettemin bleef Geberit onverschrokken haar douchewc-concept doorontwikkelen en positioneerde zich met steeds meer succes in dit segment. Tot 2009 heeft Geberit de eerste moderne wandhangende douchewc’s verkocht onder de merknaam ‘Balena’. Vanaf 2009 is met ‘Geberit AquaClean’ een volledig verbeterde productlijn gelanceerd, die nieuwe en zeer hoge normen voor persoonlijke lichaamsverzorging stelt.
Geberit kan – als Europese marktleider – met trots terugkijken op veertig jaar douchewc-ervaring. Deze ervaring onderscheidt Geberit van andere leveranciers in Europa. Vier decennia lang heeft het bedrijf niet alleen douchewc’s geproduceerd, maar het ook consequent geperfectioneerd. In ultramoderne laboratoria en testfaciliteiten doet Geberit intensief aan onderzoek en ontwikkeling om ervoor te zorgen, dat AquaClean douchewc’s een rijkdom aan revolutionaire, gepatenteerde comfortfuncties aanbieden, die het leven simpelweg aangenamer maken. Een goed voorbeeld hiervan is de gepatenteerde WhirlSpray douchestraal; een vederzachte waterstraal, die voor een optimale reiniging zorgt. Het kwalitatief hoogstaande wc-keramiek wordt bovendien vervaardigd in de eigen keramiekfabriek van Geberit.
Comfortabele en hygiënische douchewc’s worden steeds populairder in Europa. Wellicht niet in de laatste plaats door het eenvoudige en elegante ontwerp van de eigentijdse AquaClean douchewc-serie. Bovendien biedt de AquaClean productlijn voor vrijwel elke behoefte en elke woonsituatie een geschikt model. In ieder geval is er mede dankzij de douchewc’s van Geberit een culturele verandering in Europa in gang gezet!
________________________________________________________________________________
Noot voor de redactie:
Voor vragen, informatie, beelden en brochures kunt u contact opnemen met:MIES PR, Michelle de Ruiter, Michelle@miespr.nlof tel: +31 6 45740465.