Little Greene, Persberichten

Little Greene presenteert haar meest recente samenwerking: ‘The National Trust Papers’.

  • 28 januari 2020

Little Greene werkt sinds januari 2018 samen met National Trust. Het eerste gezamenlijke project was de verfcollectie ‘Green’, bestaande uit 20 originele verfkleuren uit huizen en tuinen van het Trust verspreid over Engeland, Wales en Noord-Ierland. Het project bleek zo succesvol, dat het nu is uitgebreid met een behangcollectie: The National Trust Papers. Het betreft een eclectische verzameling van moderne behangontwerpen gebaseerd op originele ontwerpen uit de gerespecteerde vastgoedportefeuille van National Trust. ‘The National Trust Papers’ wordt in januari 2020 gelanceerd op Paris Déco-Off.

De behangcollectie bevat 40 kleurenschema’s verdeeld over zeven ontwerpen. Het vertegenwoordigt tijdloze patronen over een tijdspanne van 200 jaar, van het begin van de 18e eeuw tot het begin van de 20e eeuw. De behangontwerpen zijn gebaseerd op de originelen, gevonden in gebouwen van National Trust overal in het land. Waaronder behangpapier dat nog steeds oude muren siert, fragmenten die zijn bewaard in archiefladen en zelfs bewaarde behangrollen, die ergens op een zolder zijn gevonden.

‘Pavona’ (Erddig) c.1875
Dit flamboyante, levendige ontwerp van pauwen is een prachtig voorbeeld van een behangpapierprint uit het einde van de 19e eeuw. Het werd gevonden op de muur van de lobby van het landhuis Erddig in Wales, waarop het werd aangebracht in de jaren 1870. Het heeft de schilderkundige afwerking van traditionele Chinese zijde. De voorstelling van pauwen op takken, met bloemen, bladeren en vogels als accessoires, is een typisch onderwerp op behangen en stoffen, die geproduceerd werden om aan de interesse van de Westerse elite in Chinese ontwerpen tegemoet te komen. Dit ontwerp is verkrijgbaar in acht levendige kleurenschema’s, waaronder elegante, lichte kleuren en meer gewaagde donkere achtergronden, en zelfs een glinsterende goudkleur.

‘Belton Scenic’ (Belton House) c.1785
De originele, erg geliefde versie van dit behangpapier kan worden bewonderd in de Chinese slaapkamer van Belton House in Lincolnshire. Hoewel het ontwerp – een scène van een tuinfeest, uitgebeeld in een combinatie van gedrukte en met de handgeschilderde elementen – dateert van 1785, weten we dat het pas meer dan 50 jaar later, in 1840, werd opgehangen. De originele indeling, met menselijke figuren, exotische vogels, een onhandige schaal, een eigenzinnig perspectief en vreemde details, werd vereenvoudigd om ruimte te creëren voor de afbeeldingen van bamboe en de charmante interactie tussen vogels, vlinders en bloemen. Het horizontale, in drie kleurenschema’s verkrijgbare patroon, wordt herhaald over twee standaardrollen, zodat het uiteindelijke kader net iets meer dan drie meter breed is.

‘Pomegranate’ (Erddig) c.1715
Dit Barok-ontwerp is een zeldzame en zeer oude vondst. Het werd ontdekt door National Trust en was verborgen onder wandtapijten op de muur van het landhuis Erddig in Wales. Het is geblokdrukt op met de handgemaakte papierpanelen, die direct aan de muur zouden zijn gespijkerd (en niet geplakt). Bij de verwijdering ervan werd op de keerzijde de oudste geverifieerde fiscale zegel blootgelegd. Het kleurrijke, gele origineel is toegepast in één van de vier kleurenschema’s. De andere drie kleurenschema’s creëren veelzijdigheid voor het moderne gebruik van dit levendige paisley ontwerp.

‘Achillea’ (Felbrigg Hall) c.1910
Dit patroon, dat oorspronkelijk maar een randontwerp was en waarvan het fragment wordt bewaard in Felbrigg Hall in Norfolk, is volledig in schaal omgevormd. De afgebeelde stelen en bloemkoppen van een duizendblad, of misschien van de lokaal overvloedig aanwezige moerasmelkdistel, is uitgesproken Art Nouveau-stijl. De effen kleuren zijn typisch voor een gezeefdrukt ontwerp. Door de radicale verandering van de grootte en ook door de verbluffende kleurbewerking van de vijf moderne kleurenschema’s van Achillea, is dit behang geschikt als achtergrond of juist als aandachtspunt in moderne ruimten.

‘Stag Trail’ (Greyfriars House and Garden) c.1720
Dit klassieke Georgiaanse ontwerp kan worden bezichtigd in Greyfriars, een Middeleeuws houten huis in Worcester. In de 20e eeuw was Elsie Moore de eigenares van het huis. Zij kocht enkele ongebruikte rollen van een pastoriezolder in het nabijgelegen Pershore en liet delen ervan zien als ingelijste panelen in haar felgele eetkamer. Toen ze vermoedde dat het turquoise pigment in de grondlaag mogelijk arseen was, bedekte ze de panelen met gewoon bruin papier om een ongewilde vergiftiging van haar of haar gasten te voorkomen. De gaten van de pinnen die ze gebruikte zijn vandaag de dag nog steeds zichtbaar, maar het behang is gelukkig (veilig) terug te zien. De schaal van het oorspronkelijke patroon is verkleind met het oog op de bruikbaarheid, terwijl de vier kleurenschema’s een knipoog naar het origineel zijn en een traditionele interpretatie en meer hedendaagse opties bevatten.

‘Hencroft’ c.1890
De vruchtbare productie van William Morris en de Arts & Crafts-beweging is duidelijk zichtbaar in het National Trust-portfolio en ook in het Londense huis van Morris zelf (‘Red House’). Hij was een bezoeker, een ‘student’ en een 19e-eeuwse beïnvloeder van de Hencroft-werken in Leek, waar zijn vriend Thomas Wardle lesgaf en experimenteerde in het verven van stoffen en het bedrukken van papier met natuurlijke inkten. Dit ontwerp – een gestikt, herhalend patroon van gestileerde sleutelbloemen – werd gevonden in de borduurschool van Wardle in Leek en is moeiteloos vertaald in een behangontwerp in acht verbluffende kleurenschema’s.

‘Clutterbuck’ (Newark Park) c.1805
Newark Park is gebouwd voor een hoveling van Henry VIII en is een Tudor-jachthuis in de Cotswolds. Hier is slechts een fragment van dit behangontwerp met kleine bladeren overgebleven. Het eenvoudige patroon bestond uit twee verschillende tinten groen op een witte satijnen achtergrond, waardoor de illusie van geweven stof wordt gecreëerd. Interessant is dat er een overeenkomst is vastgesteld met een ontwerp van de klokkentoren in Hampton Court Palace. Het ontwerp dankt zijn naam aan James Clutterbuck, die Newark Park in het midden van de 18e eeuw aankocht, hoewel dit papier van oorsprong uit de vroege 19e eeuw is. De vijf hedendaagse kleurenschema’s bevatten zachtere contrasten en meer gewaagde hoofdtinten op het gebroken wit, om de visuele kracht van het originele ontwerp na te bootsen.

Ruth Mottershead, Marketing Director van Little Greene, is zeer verheugd over deze behangproductie in de samenwerking met National Trust: “We hebben al genoten van het succes met de verfcollectie ‘Green’, dat overweldigend populair blijkt te zijn. De mogelijkheid om nu ook behang toe te voegen aan deze mix is zowel boeiend als uitdagend. En het is een eer. Meer dan 350 belangrijke, historische interieurs worden onderhouden door National Trust. Wij voelen ons bevoorrecht, omdat we toegang krijgen tot deze prestigieuze en uitgebreide mix van decoratieve stijlen.”

Clare Brown, Hoofd Merklicenties bij National Trust, voegt hieraan toe: “Het is enorm boeiend te zien hoe de plaatsen, die aan ons zijn toevertrouwd, niet alleen voor onze bezoekers, maar ook voor hedendaagse interieurontwerpen een bron van inspiratie blijven. Little Greene begrijpt en respecteert echt de verhalen van de plaatsen, die schuilgaan achter de kleuren en patronen. Wij hebben geen moment geaarzeld om een samenwerking aan te gaan met dit bedrijf, om enkele van onze behangpapieren aan te passen voor een modern publiek. Deze prachtige ontwerpen zijn een geweldige aanvulling voor elk huis en helpen ons de beschermde behangpapieren te onderhouden, zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten.”

Voor elke verkochte behangrol van Little Greene wordt een bijdrage geleverd ter ondersteuning van de conserveringswerkzaamheden van National Trust. Hierdoor kunnen ook de komende generaties genieten van de historische huizen, tuinen en open ruimten van het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zal Little Greene het conserverings- en restauratieprogramma van National Trust ondersteunen door verf en papier te doneren om kleur en leven terug te brengen in enkele van de meest geliefde eigendommen van het Verenigd Koninkrijk.

De verven en het behang van Little Greene zijn nationaal en internationaal verkrijgbaar via het dealernetwerk van Little Greene of online op www.littlegreene.nl.

___________________________

Noot voor de redactie:
Met een kleine fabriek in het voorgebergte van Snowdonia in Wales en een hoofdkantoor in Manchester, is Little Greene een onafhankelijk familiebedrijf. Het is de enige Britse fabrikant, die nog steeds een compleet assortiment aan traditionele en moderne, decoratieve verven produceert voor alle onderdelen van het huis. De milieu- en kindvriendelijke, watergedragen en op olie gebaseerde Little Greene verven zijn beschikbaar in afwerkingen voor wanden, plafonds, houtwerk en vloeren en voor het exterieur van het huis. Aanvullend op de verven is een ongeëvenaarde verzameling van authentiek archiefbehang ontwikkeld, dat aangepast en opnieuw gekleurd is voor het hedendaagse interieur. Zie www.littlegreene.nl voor meer informatie en inspiratie.

National Trust
National Trust werd in 1895 opgericht door drie mensen, die het belang zagen in het historische erfgoed van het Verenigd Koninkrijk. De charitatieve instelling draagt zorg voor het behoud van plaatsen van historisch belang of natuurlijke schoonheid, zodat iedereen ervan kan blijven genieten. Geheel onafhankelijk van de overheid zorgt National Trust voor meer dan 250.000 hectare platteland, 1250 kilometer aan kustlijn en honderden speciale plaatsen in Engeland, Wales en Noord- Ierland. Zie www. nationaltrust.org.uk voor meer informatie.