Little Greene, Persberichten

Little Greene lanceert London Wallpapers V; een erfgoedcollectie vol rijke behangontwerpen

  • 14 januari 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ter aanvulling van de bestaande behangcollecties heeft Little Greene haar 13e behangcollectie geproduceerd: London Wallpapers V. Geïnspireerd op bijna 250 jaar interieurdecoratie, van 1690 tot het midden van de 20e eeuw, is ‘London Wallpapers V’ een behangverzameling van authentieke erfgoeddesigns. Stuk voor stuk zijn de ontwerpen passend gemaakt en vakkundig gekleurd voor hedendaagse interieurs.

Op één uitzondering na, zijn de elf ontwerpen uit de London Wallpapers V-collectie gebaseerd op fragmenten, die zijn opgeslagen in het behangarchief van English Heritage in Wrest Park, Bedfordshire. De fragmenten werden verwijderd tijdens de conservatie van 18e- en 19e-eeuwse Londense huizen en in de archieven zorgvuldig bewaard. De uitzondering is een primeur voor Little Greene en English Heritage; het originele behangontwerp bekleedt immers nog steeds de muren in Brodsworth Hall, een elegant en nauwkeurig in stand gehouden Victoriaans landhuis in Zuid Yorkshire.

Het oudste bronmateriaal voor London Wallpapers V dateert uit de tijd dat behang eigenlijk nog niet bestond. Het betreft een decoratief stuk leer uit 1690, dat als een hangende muurschildering zou zijn getoond, in plaats van tegen de muur geplakt. Ander bronmateriaal zijn damasten met handblokdrukprint, delicate neoklassieke fragmenten, met de hand gestencilde patronen en authentieke ontwerpen uit de Georgiaanse en Arts & Crafts-periodes.

London Wallpapers V omvat vier nieuwe behangontwerpen, gecombineerd met bestsellers van London Wallpapers II en III. Deze zijn geüpdatet door de toevoeging van vijftien nieuwe kleuren, zoals Hellebore, Acorn, Comet, Carousel, Nordic, Ash, Marle en Gypsum.

NIEUWE BEHANGDESIGNS

Brodsworth c.1863
Een levendig en boeiend behangontwerp met opvallende vogels en delicate bloemmotieven. Met een licht reliëf en rijkelijk vergulde details, was het patroon oorspronkelijk ontworpen om gestempeld leer te imiteren. Het behang is gebaseerd op vroeg 18e-eeuws Frans textiel en meubilair, met panelen, gekrulde versieringen en kruisarceringen. Het werd gevonden in Brodsworth Hall in Zuid Yorkshire; een elegant Victoriaans landgoed, dat eigendom was van de familie Thellusson. Het behang, dat zowel in de bibliotheek als in de ontbijtkamer in omgekeerde kleurstelling werd toegepast, was beslist een favoriet van het gezin en is nog steeds ter plekke aanwezig. (Verkrijgbaar in 3 kleuren).

Brook Street c.1895
In totaal verschillende tijdperken waren twee naburige huizen, in het modieuze Brook Street in Mayfair, de thuisbasis voor respectievelijk de barokcomponist George Frideric Handel en de rockmuzikant Jimi Hendrix. Hendrix bracht een deel van zijn kortstondige muzikale carrière door in een flat op nummer 23; hetzelfde pand, waaruit dit patroon afkomstig is. Het geweven, rietachtige ontwerp is typerend voor de late 19e eeuw. Een all-over patroon op een licht geborstelde ondergrond, dat een zachte textuur in zijn motief bevat. (Verkrijgbaar in 5 kleuren).

Carlton House Terrace c.1885
Een flamboyant design met pauwenveren, dat werd gevonden op de zolder van 18 Carlton House Terrace; een prachtige rij gestucte huizen met uitzicht op The Mall in Londen. Oorspronkelijk werd het ontwerp machinaal gedrukt in het groen op een gele achtergrond. Er is een moderne druktechniek toegepast, om het originele ontwerp nauwkeurig na te bootsen. Een oordeelkundig gekozen vleugje kleur in de pauwenveer maakt dat het design past binnen hedendaagse interieurs. (Verkrijgbaar in 5 kleuren).

St James’s Park c. 1940
Dit grote damastpatroon werd gevonden in Marlborough House, naast St James’s Park; een groots onderkomen, dat werd ontworpen door Christopher Wren en dat de thuisbasis was van de hertogin van Marlborough. Zij was een vriendin en vertrouweling van Queen Anne. Men gelooft dat het behang, van origine een donkerblauw gevlokt ontwerp op een lichtblauwe ondergrond, betrekkelijk recent is. Hoewel de oorsprong van het algemene behangontwerp Victoriaans is, is het ontwerp als zijdestof zelfs nog ouder. De twist in deze interpretatie is het licht-naar-donker ombré-effect, waarbij de muur aan de onderkant een opvallende kleur heeft en naar boven toe lichter uitloopt. Hierdoor voelt een ruimte groter en lichter aan dan bij een conventioneel damastontwerp. St. James’s Park is een paneelontwerp van drie panelen, die samen één volledig patroon vormen. (Verkrijgbaar in 4 kleuren).

BESTAANDE ONTWERPEN

Bedford Square ca.1900
Een van de meest indrukwekkende pleinen in Londen, Bedford Square, is oorspronkelijk aangelegd in 1775-6. Tot aan de Tweede Wereldoorlog werden de meeste huizen daar bewoond door advocaten, architecten, uitgevers en andere professionals. Het origineel van dit behang komt uit een woning aan dit plein. Het ontwerp is kenmerkend voor de late 19e en vroege 20ste eeuw. Een van de nieuwe  kleurstellingen betreft een verkwikkende groene keuze, welke de kleuren Acorn, Acorn Mid en Puck bevat. De frisgekleurde ondergrond, in combinatie met de donkergroene fijne lijnen in de kleur Puck, geeft het ontwerp een meer eigentijdse look en feel. Er is ook een roze kleurstelling, met een China Clay-ondergrond gecombineerd met zachte, vrouwelijke Hellebore- en Blush-highlights. (Verkrijgbaar in 3 bestaande kleuren uit London Wallpaper III en 2 nieuwe kleuren).

Lansdowne Walk ca.1910
Een Arts & Crafts-motief naar Voysey. Voysey was een voorloper binnen deze beweging, maar was misschien meer beroemd als architect, dan als behangontwerper. Hoewel dit kleurrijke behang werd verwijderd uit een 19e-eeuws huis in Kensington, dateert het feitelijke ontwerp uit het begin van de 20ste eeuw. (1 bestaande kleur uit Londen Wallpapers II en 4 nieuwe kleuren).

Lauderdale ca.1820
Dit behang geeft een variatie op een gestreept thema weer en dateert van rond 1820. Het oorspronkelijke fragment werd ontdekt in een huis uit de 16e eeuw; Lauderdale House op Highgate Hill, dat uitzicht heeft op Hampstead Heath. Het ontwerp is het gevolg van sjabloneren in plaats van blokprint: een effen groen papier werd hiervoor bevestigd op een jute doek, welke over de muur was gespannen, en werd vervolgens ter plekke gestencild. (2 bestaande kleuren uit London Wallpapers II en 1 nieuwe kleur).

Lower George St ca. 1810
Een abstract behang dat, ondanks zijn hedendaagse uiterlijk, waarschijnlijk dateert uit het begin van de 19e eeuw. Dergelijke ontwerpen waren toen enorm populair. De oorspronkelijke kleurstelling, met oranje sterren op een rozegele ondergrond, werd ontdekt op een  bovenverdieping van een commercieel gebouw. Dit gebouw werd in het begin van de 19e eeuw opgeknapt, maar was hoogstwaarschijnlijk veel ouder. (3 bestaande kleuren uit Londen Wallpapers II en 2 nieuwe kleuren).

Marlborough c.1915
Een grootschalig patroon, dat doet denken aan een vroeg 20ste eeuwse-interpretatie van een Robert Adam’s ontwerp. Dit behang werd vlak na de dood van Queen Mary ontdekt, die tot 1953 in Marlborough House woonde. Daarna werd het huis het hoofdkwartier van het Gemenebest-secretariaat. (4 bestaande kleuren uit Londen Wallpapers II en 2 nieuwe kleuren).

New Bond Street ca.1690
Dit fragment, van een lederen wandbekleding met reliëfdruk, is gebaseerd op één van de oudste documenten in het behangarchief van English Heritage. Het dateert eigenlijk uit een tijd, voordat behang bestond. Het betroffen panelen van geverfd leer, met meestal een reliëfbloemmotief. Dit was een populaire, doch dure vorm van decoratie in de late 16e en 17e eeuw. De panelen werden aan elkaar genaaid om grootschalige, decoratieve wandbekleding te maken. Dit gebeurde op dezelfde manier, zoals banen behang naast elkaar worden gehangen om een indrukwekkender statement te creëren. (4 bestaande kleuren uit London Wallpapers III).

Wilton c.1760
Een klassiek damastontwerp, dat heel typerend is voor de populaire, grootschalige granaatappelpatronen uit het midden van de 18e eeuw. Dit zou oorspronkelijk een gevlokt behang zijn geweest, dat in een groots Engels huis hing. Gevlokt behang was een Engelse specialiteit en in feite een imitatie van duur textiel. Desalniettemin was de productie van gevlokt behang kostbaar. Hierdoor vertegenwoordigde het een overtuigend statement van luxe en sociale status. (3 bestaande kleuren uit London Wallpapers III en 4 nieuwe kleuren).

Little Greene heeft bij elk behangdesign zorgvuldig verfkleuren geselecteerd, die passen bij het ontwerp en de kleurstelling. In het London Wallpapers V behangboek zijn deze verfkleuren naast elk behangpatroon te vinden.

The Little Greene Paint Company blijft een genereuze bijdrage schenken aan English Heritage voor elk verkochte behangrol. Hiermee helpt het bedrijf het erfgoed van Engeland te beschermen en te behouden, voor zowel huidige als toekomstige generaties. Little Greene behang is nationaal en internationaal verkrijgbaar via een netwerk van verf- en behangspeciaalzaken of online via www.littlegreene.nl.

 

NOOT VOOR DE REDACTIE:
Little Greene behang wordt in het Verenigd Koninkrijk vervaardigd met behulp van papier uit gecertificeerde, duurzame bossen; voor elke gebruikte boom worden dus nieuwe geplant. Little Greene behang wordt bedrukt met niet-giftige pigmenten en de hoogwaardige behanglijm van het bedrijf bevat geen oplosmiddel.